Impactverhalen voor sociale ondernemingen: hoe ze werken en wat het oplevert
Leiders van sociale ondernemingen lopen vaak voor de troepen uit. Mensen zien nog niet voor zich wat zij al wel voor zich zien. Om over te brengen wat de veranderingen concreet opleveren, heb je verhalen nodig. Met impactverhalen maak je als sociale onderneming het verschil.
Impactverhalen voor sociale ondernemingen, wat bedoelen we daarmee?
Impactverhalen zijn verhalen die de positieve effecten van sociale ondernemingen illustreren. Deze verhalen vertellen hoe een sociale onderneming een specifiek probleem heeft opgelost, levens van mensen heeft veranderd en bijdraagt aan het realiseren van een betere wereld.
Je gebruikt deze verhalen bijvoorbeeld om potentiële klanten, investeerders, donateurs en partners aan te trekken, zodat zij zien hoe de organisatie daadwerkelijk een verschil maakt.
Waar bestaan impactverhalen uit?
Dit zijn geschikte verhalen om te vertellen over de impact die jouw organisatie maakt:
- Het startmoment: de reden waarom de sociale onderneming werd opgericht. Want er was altijd een aanleiding om te gaan doen wat je nu doet.
- Individuele successen en prestaties, bijvoorbeeld een succesvol voorbeeldproject.
- Verhalen over de impact op individuele mensen en een gemeenschap: wat het oplevert op de langere termijn.
- Verhalen over toekomstige plannen: hoe de sociale onderneming blijvend het verschil wil maken.
Wat komt er kijken bij het delen van impactverhalen?
Hierbij enkele tips om impactverhalen te delen met je medewerkers, je partners, de subsidieverstrekkers of andere mensen die je bij je sociale onderneming wil betrekken.
1. Blijf dicht bij jezelf
Zomaar succesverhalen delen, dat werkt vaak niet. Je publiek moet zich kunnen inleven. Dat werkt alleen als je ook over je worstelingen, tegenslagen en twijfels vertelt.
Vertel je verhalen dus op een authentieke en krachtige manier, waarbij je dicht bij jezelf blijft. Deel echte resultaten en ervaringen, want trucjes en mooimakerij werken vroeg of laat tegen je.
Je verhalen sluiten natuurlijk aan bij de kernwaarden en de missie van je organisatie. Als gelijkwaardigheid bijvoorbeeld een belangrijk thema voor je is, dan blijkt uit al je verhalen hoe je daar vorm aan geeft.
2. Vertel over je drijfveren
Waarom doe je het eigenlijk? Dat is de kern van je verhaal als je impact wil hebben bij je lezer. Vertel waarom je missie zo belangrijk is.
Waarom geloof jij erin? Waarom maakt het de wereld beter of anders? En waarom moeten wij als publiek meedoen? Geef ons een reden!
Maak je lezer deelgenoot van jouw missie en de manier waarop je dat hoopt te bereiken. Vertel bijvoorbeeld welke oplossingen je biedt en wat zij er zelf aan hebben. En laat vooral je persoonlijke bevlogenheid zien, want enthousiasme is besmettelijk.
Werk daarvoor met de Reis van de Held: vertel vanuit een personage die (figuurlijk) op reis gaat en tegenslagen overwint.
Of werk met verhalen vanuit de STER-formule, een korte en krachtige manier om je verhalen neer te zetten aan de hand van de Situatie, Tegenslag, Ervaring en Resultaat.
Verrijk deze verhalen met metaforen, voorbeelden, emoties en sprekende details.
3. Lever een wauw-gevoel
Alleen als je iemand in zijn hart weet te raken, krijg je impact. Deel je visie en je dromen en houd je daarbij niet in. Draag de visie van je sociale onderneming uit op een bevlogen en meeslepende manier.
Impactverhalen vertellen niet alleen over het wat en het hoe, maar geven ook een manier om aan te haken. Door iets onverwachts te laten zien, bijvoorbeeld. Met het wauw-gevoel: dit is gaaf! Of door mij duidelijk te maken wat ik er mee opschiet: een direct antwoord op de vraag what's in for me.
4. Vertel in beelden
Beelden zijn super belangrijk om het 'wauw-effect' voor elkaar te krijgen. Lever daarom de mooiste illustraties of foto's die je kunt vinden.
Schilder ook in je teksten 'het plaatje', zodat je lezers het zo concreet mogelijk voor zich zien.
5. Nodig uit om je verhaal te delen
Maak het je lezers zo makkelijk mogelijk om jouw impactverhaal te delen. Geef ze de gelegenheid het verhaal door te sturen. Nog beter: laat ze het zelf ervaren en nodig ze uit voor een persoonlijke rondleiding, event of gesprek.
Geef aan wat je van je lezers verwacht om de benodigde eerste stap te zetten, bijvoorbeeld: 'maak nu een afspraak' of 'meld je aan'. Op die manier werf je ambassadeurs, die jouw verhaal graag willen verspreiden.
Als je jouw impactverhalen deelt, inspireer je als sociale onderneming je publiek. Je toont aan dat je werk zinvol is en laat zien hoe je helpt om een betere toekomst te creëren.
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kan ik je advies geven over de toepassing van storytelling in jouw organisatie of bij jouw rol als leider? Neem contact met me op voor een persoonlijk verhaalconsult.