Wat is een verhaal

Wat is een verhaal?

Wat is een verhaal?

Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Het heeft een begin, midden en einde, bevat narratieve elementen (zoals een held en een tegenstander), heeft een plot en roept emotie op of wordt met emotie verteld.

Sinds mensenheugenis vinden we houvast in veel soorten verhalen: van mythologische heldendaden, sprookjes en heiligen-verhalen tot en met hedendaagse films, series en games. En daarnaast zijn er talloze verhalen in het leven van alledag: verhalen in de media, bij het koffieapparaat en in het café, urban legends en geruchten.

Verhalen laten zien hoe we omgaan met elkaar, met de onzekerheden in het leven en met conflicten. Verhalen vormen daarmee modellen hoe het leven geleefd kan worden. En het werkt ook andersom: pas als we erover kunnen vertellen heeft het bestaansrecht.

Zonder dat we het echt in de gaten hebben, maken we daarmee chocola van losse dingen, zodat ze betekenis hebben. Die chocola, dat is een verhaal.

En wat is dan storytelling?

Kort gezegd is storytelling het toepassen van verhalen om betrokkenheid te creëren en daarmee een doel te bereiken.

Die doelen kunnen breed uiteenlopen. Verhalen zijn manieren om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen, herinneringen te bewaren, impact te creëren, een groep mensen verder te brengen bij hun samenwerking, de beeldvorming te verbeteren of de saamhorigheid te vergroten.

Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie. Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken. Goede verhalen leveren ook belangrijke leerervaringen en zijn daarom uitstekend toe te passen voor educatieve doelen. Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis.




Wat is storytelling nog meer?

Veel, want het element telling in storytelling is eigenlijk te beperkt.

Want het gaat ook om luisteren, vangen, vormen, leren en verspreiden. En uiteindelijk gaat het om verbinding: voelen dat we bij elkaar horen, dat we elkaar iets te leren hebben en dat we samen tot mooie resultaten komen.

Pas in de volle breedte wordt de kracht van verhalen voelbaar. Bekijk ook dit filmpje, waarin ik een voorbeeld geef van een goed verhaal:


Heb je een eigen vraag over de toepassing van storytelling in jouw organisatie of bij jouw rol als leider? Neem contact met me op voor een persoonlijk adviesgesprek. Dan maken we vrijblijvend kennis met elkaar en luister ik wat er speelt.