Iets opmerkelijks gezien, een beeld gevangen, en dan? Hoe je zaadjes vindt, die ontkiemen tot ideeën.
Als lezer van dit blog weet je waarschijnlijk al dat ik gek ben op ideeën vangen. Naar seminars, rondstruinen in onbekende buurten, boeken lezen, filmpjes bekijken...
Wellicht doe jij dat ook. En misschien heb je je afgevraagd of dit het nou is.Je hebt iets opmerkelijks aangetroffen op je expeditie, vol verwondering naar je vondst gekeken, daarna een mooie foto genomen... En dan?
Het gaat toch om ideeën vinden?
Hoog tijd om daar wat meer over te vertellen. Als je op zoek gaat, speur je naar iets waarvan je weet wat het is. Een geschikte koffer om mee op vakantie te nemen.
Je OV-chipkaart, die je ergens kwijt bent geraakt. Of iets anders waarvan je min of meer een omlijnd idee hebt. Alles wat daar niet op lijkt, schuif je meteen terzijde.
Daardoor mis je een hoop, dat óók interessant is
Om ideeën te krijgen heb je namelijk een andere houding nodig: een open geest, waarbij je je zintuigen inschakelt, je verwondert en nieuwsgierig bent. Daardoor doe je vanzelf wonderlijke ontdekkingen: je vindt. Soms weet je nog niet dat zo'n vondst later uitgroeit tot een idee. Die vondst is namelijk een zaadje, dat soms eerst op een vruchtbare bodem moet vallen.
Kraakheldere wand in parkeergarage
Een paar jaar geleden was ik in Zwitserland op vakantie. In een parkeergarage stond een bord met het verzoek om de auto met de neus naar de muur te parkeren en niet andersom. Van de uitlaatgassen zou de muur maar onnodig vies worden.
Opmerkelijk, dacht ik. (Als ik toen zelf op Ideeënsafari was geweest, had ik er een foto van gemaakt.)
De eigenaar van de parkeergarage vond blijkbaar een kraakheldere wand zó belangrijk dat hij moeite deed om speciale instructies te geven aan zijn klanten. Hij had vermoedelijk geen grotere problemen om zich over op te winden… Bij die gedachte kan het blijven, maar je kunt er ook verder op doordenken.
- Wat gebeurt er als je schone muren zó belangrijk vindt dat je dat tot topprioriteit verheft van je bedrijfsvoering?
- Wat gebeurt er als je sowieso de buitenkant (of de verpakking) de meeste aandacht geeft?
- En wat gebeurt er als je het de gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maakt om de buitenkant zo mooi mogelijk te houden?
Dit soort gedachten kun je vervolgens verbinden met een kwestie waar je zelf een oplossing voor zoekt. En dan kan het zaadje ineens ontkiemen, omdat je al associërend op een nieuw idee komt.
Hoe je het je klanten gemakkelijk maakt
Iets schoonhouden – en het je klanten daarbij gemakkelijk maken - kan wel degelijk belangrijk zijn. Zo sprak ik laatst een supermarkteigenaar die zag dat zijn klanten bij het inleveren van lege flessen altijd last hadden van plakhanden.
Vrouwen grabbelden in hun tas naar een zakdoekje, mannen veegden hun handen af ... aan hun sokken! Deze eigenaar keek waar anderen wegkeken. Hij kwam op het idee om een fonteintje te installeren naast de flessenautomaat.
Op het eerste gezicht een simpel idee, maar je moet er maar op komen. Zijn supermarkt was in ieder geval de eerste winkel in Nederland met een handenwasunit.
Ideeën vangen vereist alertheid
Al wandelend, kijkend en luisterend zie je opmerkelijke dingen waar je gewoonlijk aan voorbij gaat. En die dingen waar je oog op valt, gaan in je gedachten een eigen leven leiden. Geef dus je vondsten de ruimte om zich te ontwikkelen.
Dan gebeurt er precies wat Pablo Picasso ooit zei over de bron van zijn ideeën: “Ik zoek niet maar vind.”