Als je je afvraagt wat je eigenlijk gaat vertellen
01 november 2023 
2 min. leestijd

Als je je afvraagt wat je eigenlijk gaat vertellen


Als ondernemer of leider loop je vaak tegen deze vraag aan: wat moet je vertellen? En waarom zouden mensen voor mij kiezen? Hoe bereik ik de mensen die ik wil helpen? 

Ik snap dat je jezelf deze vraag stelt. Als je idealen hebt om de samenleving liefdevoller, meer gelijkwaardig of duurzamer te maken, dan kun je jezelf behoorlijk eenzaam voelen.

Want die idealen zijn fantastisch, maar hoe breng je jouw bevlogenheid over op anderen? Hoe snappen ze wat je doet? Hoe verdwaal je niet in je eigen woordenbrij?

Een verhaal over jou en je onderneming is essentieel. 

Want een verhaal vormt de brug tussen jou en je klanten, tussen je idealen en de mensen die je wilt bereiken. Dit is de emotionele connectie die mensen inspireert om zich bij jou aan te sluiten. En bij je missie, je plan of wat je ook maar als boodschap de wereld in wil sturen.

Dat zit zo:

1. Met een verhaal kom je tot de kern

Je bent waarschijnlijk geen standaard-ondernemer of -leider als je dit leest. Je hebt vermoedelijk enorm veel interesses en ideeën. Je wil veel verschillende dingen bereiken en jezelf onderscheiden op een manier die helemaal bij jou past.

Maar als je in alle richtingen schiet zonder een duidelijk verhaal als kern, raken mensen in de war. Ze doen vervolgens niets.

Daarom is het belangrijk om je kernverhaal te ontwikkelen. Het vinden van de rode draad in je verhaal geeft je focus en helderheid. Het maakt kristalhelder waarom mensen voor jou en je plan willen kiezen.

2. Je trekt de juiste mensen aan met het verhaal

Waarschijnlijk heb je tot nu toe al heel veel waardevolle teksten, beelden en filmpjes gedeeld via blogs of social media. Maar misschien niet altijd met een consistente verhaallijn.

Vermoedelijk heb je dan ook gemerkt hoe moeilijk het is om juist die volgers te krijgen waar je echt mee in contact wil komen.

Daar komt weer dat consistente verhaal om de hoek kijken. Als je jezelf laat zien met een verhaal dat helemaal 'klopt', trek je mensen aan die echt bij je passen en die oprecht blij worden van wat jij te bieden hebt.

Voor je volgers is het belangrijk dat ze jou kennen en zichzelf herkennen. Het appelleert aan een basisbehoefte: 'ik ken jou, dus ik ben veilig'. Dat zit diep in hun brein. Is die veiligheid er - en consistentie is daarvoor essentieel - dan krijgen hun hersenen direct een fijne scheut dopamine.

3. Je verhaal helpt je om jezelf te ontdekken

Het vertellen van je verhaal - en de zoektocht daarnaar toe - is ook een reis naar zelfkennis. Het dwingt je om na te denken over wie je bent, wat je drijft en waar je naartoe wil. Dit proces is nooit af; het blijft veranderen en groeien, net als jijzelf.

Storytelling is persoonlijk, en dat maakt het juist zo krachtig. Je blijft trouw aan jezelf en waarom jouw missie waardevol is voor anderen. Het is geen toneelstukje dat je opvoert om het beste van jezelf te laten zien; het is echt. En dat voelen mensen.

Jouw verhaal helpt je dus om je te onderscheiden op een manier die bij jou past.

Wanneer je jezelf en je ideale klant kent, wordt het bovendien een stuk eenvoudiger om met de juiste mensen in contact te komen.

Durf er met volle overtuiging voor te staan. Dan heb je weer rust in je hoofd, zodat je je volledig kunt wijden aan datgene waar je hart ligt. En dan breng je de prachtigste idealen tot stand.







Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.