Creatief jaarverslag 2021: de sprong
11 december 2021
9 min. leestijd

Creatief jaarverslag 2021: de sprong

Voor de twaalfde keer kijk ik in de achteruitkijkspiegel via mijn creatieve jaarverslag: een verslag van mijn creatieve ontwikkelingen én een jaarlijkse persoonlijke reflectie. Het ritueel van het noteren van mijn gedachten verbindt de kruimels op het afgelegde pad.  Dit jaar gebruik ik 'verhaalstarters' om mijn creatieve jaarverslag vorm te geven: zinnetjes die je stimuleren om je verhaal te vertellen. Hiermee hoop ik ook jou te inspireren.

Het jaar is voorbij gevlogen. Ik wilde nog zoveel doen en nu breekt alweer bijna een nieuw jaar aan! Tijd om terug te blikken. Om halt te houden bij al het moois dat dit jaar op mijn pad kwam. En daarbij ook een beetje de tijd stil te laten staan.

Wat ik creëerde...

De afgelopen twee jaar heb ik mijn online academie stevig vorm gegeven. Waarom? Omdat ik ervan houd om mezelf uit te dagen. En vooral omdat ik ervan geniet om samen met klanten aan het werk te zijn en bij hen de vonkjes nog verder aan te wakkeren.

Dit jaar ontwikkelde ik daarvoor een nieuw programma, namelijk Schrijven met Plakkracht.  Alle kennis en ervaring op het gebied van storytelling, creatief denken en schrijven kwam hier bij elkaar. In combinatie met mijn persoonlijke begeleiding aan klanten klopt dit helemaal.

De vonkjes werden ook flink aangejaagd bij de Winterschool voor Verwondering, die ik aan het begin van het jaar lanceerde. Bij een aantal deelnemers leidde het tot diepgaande veranderingen in hun leven. Indrukwekkend.

Waar ik nee tegen zei...

Begin dit jaar zat ik niet lekker in mijn vel. In diezelfde periode deed ik een groot project voor een opdrachtgever die me boven het hoofd groeide. Ik wrong me in allerlei bochten om het voor elkaar te krijgen, met lange dagen, veel overleg en de verwerking van grote hoeveelheden tekst.

Dat lukte uiteindelijk ook, maar het intensieve werk had me compleet leeggezogen.

Mijn opdrachtgever was dik tevreden en vroeg me meteen om door te pakken met een volgend project. Maar nee, dat zag ik helemaal niet zitten. Dit was niet het werk dat bij mij past.

Sinds ik voor mezelf kies, bruis ik weer van de energie. Ik doe de dingen die echt bij me passen en waarmee ik het verschil kan maken. En op dat gebied blijf ik mezelf steeds uitdagen.

Waar ik heel blij van werd...

Voor de gemeente Utrecht maakte ik verhalen over de stadsgesprekken die de burgemeester en wethouders hielden met willekeurig geselecteerde Utrechters over de corona-periode.

Er kwamen veel indrukwekkende verhalen langs, waarbij bleek dat de online bijeenkomsten toch voor een veilige en intieme setting konden zorgen. Mensen bloeiden op door de aandacht voor hun persoonlijke beslommeringen.

Opvallend genoeg gingen die verhalen voor een heel groot deel ook over veerkracht. Zo bijzonder om te horen hoe mensen erin slagen om in lastige omstandigheden toch het beste ervan maken. En vaak boven zichzelf uitstijgen.

Een hoogtepunt voor mij was...

Een persoonlijk hoogtepunt was het wandelen van de Walk of Wisdom rondom Nijmegen met Saskia Ridder. Acht dagen lang eindeloze gesprekken, genieten van de omgeving, pannenkoeken eten en veel vrolijkheid.

Wat mij verraste...

Ik begon dit jaar met nieuw vrijwilligerswerk om vluchtelingen vertrouwd te laten worden met de Nederlandse taal. Mijn taalmaatje is een doortastende jonge vrouw uit Afghanistan, die zo snel mogelijk de taal wil leren. Ze maakt enorme sprongen, met taal maar ook met werk, rijles en andere activiteiten. Dat heeft mij enorm verrast.

En dat geldt ook voor het plezier dat ik er zelf aan beleef. We maken altijd wel wat leuks mee en lachen veel. En het mooiste: ik kom altijd met een big smile thuis, bruisend van energie.

Het meisje met de parel

“Wat is het Mauritshuis? Een museum? Oh, dan wil ik dat zien!” Zo leer ik mijn taalmaatje kennen op een van onze eerste afspraken. Ze komt uit Afghanistan, zit op het mbo-2 en wil chirurg worden.
Ook wil ze Den Haag goed leren kennen. Het liefst spreekt ze elke keer op een andere plek af, zodat ze steeds iets nieuws ontdekt.
Ons bezoek aan het Mauritshuis was een spontaan idee, waardoor we geen reservering hadden. Maar we mochten wel alvast de museumwinkel bezoeken. Hier was ‘Het meisje met de parel’ uitgebreid te bewonderen, maar we gaan nog een keer terug voor het echte schilderij.
We hebben door Den Haag gewandeld en verborgen hofjes ontdekt. We maakten een spontane rondrit met de winterkoets. We zwaaiden naar Sinterklaas bij de intocht en gingen op de foto met enkele pieten. Ze kan hopelijk ook versneld doorstromen naar een betere voor-opleiding voor de studie geneeskunde die ze wil volgen.
Het hoogtepunt tot nu toe was mijn bezoek bij haar thuis. Ik mocht mee-eten met haar ouders, broertjes en zusjes. Wat een gastvrijheid. Ik heb dansen gezien uit haar land, muziek gehoord en heerlijk gegeten. En ik heb haar prachtige feestjurk gezien, die haar moeder voor haar gemaakt heeft. Een jurk met parels.

Voor wie ik werkte...

Ik schreef series met artikelen voor de provincie Brabant,  Hogeschool Rotterdam, GGD West Brabant en de gemeente Utrecht. Ik hield in totaal 45 interviews, onder meer met docenten, ondernemers, schuldhulpverleners, programmaleiders en onderzoekers. Dat aantal is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Ook hielp ik opdrachtgevers bij het realiseren van boeken, vakartikelen, een prijsvraag-inzending en een journalistieke long read.

Daarnaast mocht ik veel nieuwe mensen coachen bij het vormgeven van hun nieuwe verhaal en het maken van keuzes, om te leven op hun eigen creatieve voorwaarden.

De ontwikkeling die ik doormaakte...

Halverwege dit jaar kwam ik tot de conclusie dat ik een nieuwe website nodig had. Er was een technische aanleiding, maar het leek me ook goed om opnieuw naar mijn aanbod te kijken. Zo ontwikkelde ik na zes jaar een nieuwe website met een nieuwe uitstraling en positionering.

Het betekende ook dat ik mezelf opnieuw uitvond. Steeds minder verhalenmaker, des te meer creatieve gids en narratieve coach. Klaar voor een nieuwe sprong.

Maar die website kwam er niet zomaar. Ik had een grote weerstand om aan deze klus te beginnen, omdat ik me door behoorlijk wat technische uitdagingen heen moest werken.

Bovendien telde mijn oude website 78 pagina's, die allemaal tegen het licht gehouden moesten worden. Mochten ze blijven, dan bouwde ik ze opnieuw op. Daarnaast waren er bijna 800 blogs die opnieuw vormgegeven moesten worden.

Door het stap voor stap te doen, kwam ik er toch. Met veel liefde en energie. En ja, dan ben je uiteindelijk toch heel trots op je liefdesbaby.

Wat de coronaperiode met me deed...

Ik heb het thuiswerken inmiddels volledig omarmd. Ik houd ervan om veel alleen te werken en ben productief. Ik geniet van de online sessies. Ook ontvang ik diverse coachklanten aan huis als dat zo uitkomt.

Voor mijn eigen website schreef ik wekelijks drie tot vier blogs. Ik presenteerde diverse programma’s, zoals de Winterschool en de Summerschool voor Verwondering. Online trainingen geven bleek veel leuker, effectiever en waardevoller dan gedacht. En de verbinding ging dwars door de schermen heen.

Mijn nieuwe aandachtspunt: meer vervolgaanbod ontwikkelen en diepgaander met mijn deelnemers samenwerken. Ik ga komend jaar drie maanden lang met klanten aan de slag om hen te begeleiden bij het vormgeven en leven van hun verhaal.

Thuiswerken gaf ook een boost aan mijn consumptie van boeken, podcasts en films. Iedere week begon ik aan het lezen van een nieuw boek, uiteindelijk 50 in totaal. Bekijk hier mijn leeslijst van 2021.

Dit jaar bekeek ik 39 films en 9 series. Verder bezocht ik dit jaar 21 exposities en musea, iets minder dan vorig jaar.

Waar ik me voor inzette...

Een van mijn terugkerende doelstellingen is de ontwikkeling van storytelling als vakgebied: voor organisaties én voor de verrijking van je eigen leven en werk.

Wat ik leerde...

Ik houd er enorm van om op diverse terreinen nieuwe dingen te leren en inspiratie op te doen. Ik vind het leuk om in verschillende werelden te duiken en die met elkaar te verbinden: storytelling, intuïtief schilderen, visual branding en businessontwikkeling bijvoorbeeld.

De jaaropleiding Kunstgeschiedenis bezorgde me enorm veel plezier. Dat geldt ook voor het creatieve event Out of Office Inspiration op Texel, waar ik inmiddels vaste deelnemer ben.

Ik volgde trainingen op het gebied van coachingsvaardigheden, antropologie en psychologie. Ook begon ik aan de opleiding NLP Practitioner, die in 2022 zijn vervolg krijgt. Heel waardevol is de deelname aan de focusgroep van Machella Boot, waar ik in 2022 mee doorga.

Alles bij elkaar waren het 38 cursussen, workshops, lezingen, events en andere activiteiten, iets meer dan vorig jaar.

Gastles bij IMC Weekendschool: Spelen met Taal

Als ik mijn kletsnatte jas uitdoe, zie ik een zorgelijk hoofd.
De hoofdbegeleider van IMC Weekendschool Den Haag die mij als gastdocent opvangt, spuit meteen wat hij op zijn lever heeft. De andere gastdocent heeft zich die ochtend ziek gemeld. En nu ben ik de enige gastdocent voor de hele bubs kinderen. Hij wil me daar natuurlijk niet mee belasten, maar…
Dat wordt improviseren, zeg ik. Het thema van vandaag is spelen met taal. Als gastdocent mag ik bij deze kinderen het vuurtje aanwakkeren. We gaan plakwoorden maken, had ik al bedacht.
De begeleider oppert dat we ook galgje en andere taalspelletjes kunnen spelen om de tijd te vullen.
Nou, ik heb nog wel wat ideeën, zeg ik. Van eerdere jaren dat ik deze kinderen begeleidde, weet ik dat ze enorm graag willen leren. Bovendien heb ik mijn toverballen-toolkit meegenomen.
Even later vertel ik over mijn liefde voor verhalen en wat ik daarmee doe in mijn werk. En hoe ik daar telkens eigen woorden voor verzin.
Dan gaan we aan de slag met plakwoorden. Eerst lenig associëren, wat nog niet meevalt. Toch ontstaan er prachtige vondsten. Douchesnoepje. Weesdier. Jojohamer. Als sluitstuk maken ze een zogeheten ‘elfje’ (elfwoordengedicht) met hun plakwoord. Verrast, verbluft, verkocht voor taal.
Dan is het ineens op met de concentratie. De drukte in de klas neemt explosief toe. Nog vijf minuten te gaan voor de centrale afsluiting, maar ze houden het bijna niet meer vol.
Als ze eindelijk rustig zijn, vraagt de begeleider of er nog vragen of opmerkingen zijn voor mij. Vier vingers schieten de lucht in. Het lijkt wel alsof we weer opnieuw beginnen met de les.
Aan het einde van de spanningsboog staat een pot met goud. “Dat je met taal zo creatief kan zijn en dat je alle woorden kan maken die je wil”, zegt een jongen die ingenieur wil worden.
Eigenlijk was het maar goed dat we zoveel tijd konden uittrekken voor dit thema, zegt de hoofdbegeleider terugblikkend. “Dank voor je flexibiliteit.”
Een van de leukste lessen ooit, klinkt na afloop in de wandelgangen.
Huppeltje! 🎉

Waar ik naar uitkijk in 2022...

Ik kijk in ieder geval uit naar nieuwe en bestaande klanten die ik ga coachen bij de ontwikkeling van hun verhalen, hun zichtbaarheid en hun keuzes.

Verder heb ik nog een interessante opleiding voor de boeg: behalve de NLP Practitioner Opleiding begin ik komend jaar ook aan de Post Master Psychologie van Creativiteit en Innovatie in Organisaties aan de Radboud Management Academy.

Wat ik nog wil toevoegen...

Het was een bijzonder jaar, waarbij ik enorm veel voldoening voel over wat ik samen met anderen tot stand heb gebracht. Dankbaar voor de mensen die me dierbaar zijn, de mooie momenten en nog veel meer.

Ik wil je graag bedanken voor het lezen van mijn blogs en voor de samenwerking, als we het afgelopen jaar samen iets ondernamen. Op naar het volgende!

Hoe blik jij terug?

Terugblikken helpt om voldoening te ervaren en te leren van zaken die minder goed gelopen zijn. Hoe ziet jouw jaarverslag eruit? Waar kijk je met tevredenheid op terug? Wat wil je nog eens beleven in 2022? Nestel jezelf achter je beeldscherm of pak je notitieboek. Reflecteer, gebruik bovenstaande schrijfstarters en creëer je eigen jaarverslag.

Eerdere afleveringen:

Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.