6 manieren om je droomplan grandioos te laten mislukken
13 mei 2014 
4 min. leestijd

6 manieren om je droomplan grandioos te laten mislukken

Sta jij te popelen om je geweldige plan in je omgeving of organisatie uit te voeren? Krab je nog eens achter de oren en verzamel al je krachten, want hemelbestormers en luchtfietsers hebben een hele lange adem nodig.  

Een geweldig visioen, een big hairy audacious goal of een droomplan: jouw briljante ideeën gaan enorme betekenis hebben voor de organisatie waar je voor werkt of op een andere manier iets groots teweeg brengen. Hoe pak je dat aan?  In ieder geval niet zo:

1. Denk dat iedereen je idee meteen omarmt

Je idee is geweldig. Dat zie je zelf heel scherp, dus zal een ander het ook meteen herkennen als een briljant plan. Logisch toch! 

Toch is de werkelijkheid meestal anders. Mensen reageren sceptisch en afhoudend. Als je daar geen rekening mee houdt, levert dat een hoop frustratie op. Een vernieuwing vraagt vaak om verandering. Daar zitten veel mensen (in eerste instantie) niet op te wachten. 

Vertel daarom je verhaal. Waar liep jij persoonlijk tegen aan en hoe heb jij het licht gezien? Waarom zet je je in voor je droomplan? Waarom is het zo belangrijk? Raak mensen en neem ze mee in jouw avontuur!

2. Doe alles helemaal zelf

Je werkt je idee helemaal uit zonder anderen te raadplegen. Jij hebt je idee zelf immers zelf helemaal scherp voor ogen, dus jij bent ook de aangewezen persoon om de uitvoering op je schouders te nemen. 

Toch is dit riskant: je loopt een grote kans dat je idee niet aansluit bij de doelstellingen van anderen. En dat het daardoor niet aanslaat. Je idee moet iemand helpen, de organisatie verbeteren of daadwerkelijk iets oplossen, anders is het te vrijblijvend. 

Koppel je idee daarom aan de missie van de organisatie of aan de doelstellingen van een andersoortige club waar het tot bloei moet komen. Als het idee bijdraagt aan de hogere doelstellingen, wordt het voor beslissers hogerop een stuk lastiger om nee te zeggen. 

Dat geldt ook als je inspeelt op waarden die de organisatie belangrijk vindt. Wie bijvoorbeeld zegt dat er ruimte moet zijn om fouten te maken, dient toe te staan dat er geëxperimenteerd wordt. 

Vraag je ook af of je je idee gemakkelijk aan je buurman uit kan leggen of een andere persoon uit je naaste omgeving. Begrijpt hij waarom jij dit wilt? Als het simpel en logisch overkomt, is het vaak écht een goed idee. 

Zoek mensen die je idee ondersteunen. Je hebt mensen nodig wiens energie je kunt lenen als het tegen zit. En het behoedt je voor de valkuil dat je in je eigen gedachtepatronen vastdraait.   

3. Maak het bloedserieus

Goed, je gaat dus samenwerken. Daarbij leg je de lat erg hoog, want er staat veel op het spel: het risico dat het totaal mislukt, geld, misschien wel mensenlevens. Je maakt daarom een bloedserieus plan van aanpak met harde deadlines. 

Helaas drukt dat de sfeer, waardoor er weinig ruimte ontstaat om tot nieuwe ideeën te komen. De deelnemers voelen zich niet vrij om een bijdrage te leveren. Zo gaat het plan niet vliegen. Maar wat dan? 

Toon je enthousiasme, want dat trekt energie aan. Daar worden mensen vaak naar toe gezogen. Er zijn ineens mensen die samen met jou iets willen bereiken. 

Creëer luchtigheid bij overlegmomenten. In een open en ontspannen sfeer spreken mensen zich gemakkelijker uit. Haak aan bij positieve energie. Fun makes it run. Check bij jezelf of je blij wordt van een gesprek. Als je in een gezamenlijke flow zit, kom je gemakkelijker tot actie.

4. Verwacht dat je idee snel gerealiseerd wordt

Je gelooft heilig in je idee en verwacht dat er een tribune vol mensen klaarstaat om te applaudisseren. Je idee is immers geweldig en gaat iedereen veel opleveren. Helaas is de praktijk anders. Het kan jaren duren voordat je gehoor krijgt met je idee, ook al is het nog zo goed. 

Een idee uitvoeren vraagt om een lange adem. 

Je moet bereid zijn er energie in te steken, ook in je vrije tijd. 

Dat vergt doorzettingsvermogen. Niet een beetje, maar vaak heel veel. Voor ideeën geldt hetzelfde als voor het ontwikkelen van een nieuw product. Voordat het eerste ontwerp omgevormd is tot een artikel dat in de winkel kan worden getoond, moet je heel wat stappen doorlopen. 

Op een soortgelijke manier moet ook een idee vorm krijgen, en uiteindelijk ook een eigen look and feel. Schaven, schrappen en polijsten: dat is gewoon noeste arbeid. 

5. Timmer je idee grondig dicht

Je hebt alles tot in detail uitgewerkt. Alles is grondig doordacht. Je grandioze plan is klaar om uit te voeren. Maar dan gaat er toch iets mis... Andere mensen haken niet aan. 

Daarom deze cruciale tip: Laat anderen ook hun inbreng leveren. 

Niet alleen wordt een idee daar vaak sterker en beter van, het is ook belangrijk om betrokkenheid van anderen te krijgen. Het is namelijk gemakkelijker voor anderen om aan te haken als zij meedenken. Zonder draagvlak kom je niet ver.

6. Cijfer jezelf weg

Ideeën uitgevoerd krijgen is lang niet altijd makkelijk. De kans is groot dat je jezelf wegcijfert. Dat is immers belangrijk om het doel te bereiken! Wie ingaat tegen bestaande structuren, heeft inderdaad vaak een olifantenhuid nodig. Maar dat lukt beter als je het hele proces zo aangenaam mogelijk maakt. 

Dus maak het leuk voor jezelf en doe aan zelfzorg.

Weet wat je nodig hebt om het vol te houden, ook als de uitvoering langer duurt dan gedacht. Ga daarom na waar je energie van krijgt (dansen, sporten, andere mensen ontmoeten, lezen, etc. etc.) en ruim daar iedere week doelbewust tijd voor in. 

Geniet en blijf je verwonderen tijdens de uitvoering van je droomidee, want het is enorm leuk om met ideeën bezig te zijn. Je volgt niet de plannen van anderen, maar je bent zélf aan zet. 

Mensen met ideeën willen graag het verschil maken. Ze hebben er grenzeloos vertrouwen in, omdat ze denken dat het kán. Het is echt geweldig als je van één en één drie weet te maken. Veel succes daarbij. 





Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.