Uitgekiende woorden veranderen je brein in een knipperende feestverlichting: je hersenen gaan volledig AAN. En ze zetten nog veel meer in gang. Lees hier meer over 'driemaal woordwaarde'.
Trainer en copywriter Aartjan van Erkel introduceerde in zijn dagelijkse blog een intrigerend woord. Knakworstfoto’s.
Zo’n woord zet eerst mijn brein in lichterlaaie en blijft vervolgens de hele dag na smeulen. Bij jou ook?
Ik zocht de knakworstfoto's op in Google. Hele interessante beelden. Want wat er op deze foto's te zien is heeft helemaal niets te maken met knakworst, de bijbehorende ketchup of met andere associaties je mogelijk krijgt bij dit woord.
Wel slanke gebronsde vrouwendijen.
Ingesmeerd met zonnebrandcrème glanzen ze net zo vettig als twee bruine knakworsten. Vrouwen die zulke bovenbenen bezitten, fotograferen blijkbaar graag het bovenaanzicht. En dat verklaart de term knakworstfoto op sociale media.
Als woordverwonderaar blijf ik in mijn brein eindeloos flipperen met zo'n term.
Het is net alsof ik hierdoor veel meer mogelijkheden zie. Alsof er luikjes geopend worden naar verten die ik nog niet kende. Met opvallende of zelfs buitenissige woorden kun je dan ook veel bereiken in de communicatie met je publiek.
Taal doet er enorm toe.
Het slimste wat je kunt doen om een missie in de wereld te zetten of jezelf te profileren is een eigen taal creëren.
Coolblue is een prachtig voorbeeld van een bedrijf met een eigen taal. Een zak om spullen in te verpakken wordt aangeduid als Geen Doos. De bakfiets waarmee het bedrijf kleine pakketten bezorgt is de Fiets Fieuw.
En natuurlijk is er de slogan die overal in doorklinkt: Alles voor een glimlach.
Met die taal is Coolblue enorm onderscheidend. Het bepaalt bovendien de hele cultuur van extreme klantvriendelijkheid. Want woorden sijpelen ook door in het bijbehorende gedrag.
Eindbaas Pieter Zwart laat dan ook niets aan het toeval over, vertelde hij onlangs in een interview met Quote. De taal bij Coolblue is extreem weldoordacht.
Ook jij kunt met taal je missie of je werk een grote zwieper geven.
Termen als inzichten, impact, methode of bedrijfsmodellen roepen zelden een wauw-gevoel op. Het zijn saaie termen die niet blijven hangen. Het maakt je niet uniek. Door hiervoor nieuwe woorden te gebruiken, raak je de verbeeldingsknop van het brein. Wat je wilt realiseren wordt daardoor ineens drie keer zo interessant.
Zoals bij scrabble: drie keer woordwaarde.
Benut daarom gekke woorden die jou typeren. Hanteer eigenaardige woordcombinaties: de verontwaardiging ligt er in opgerold.
Maak er je eigen stijlelement van.
Speur naar taalvondsten die je handig opnieuw kunt toepassen. Geef er een andere twist aan. Of bedenk je eigen woorden.
Hoe je dat doet, beschreef ik al eens in mijn recept voor de bereiding van kleefwoorden.
Het beste bewijs voor deze plakkracht zie ik bij mijn eigen lezers. Zij genieten van de ongebruikelijke boektitel Jongleren met Vermicelli. Het zet hen in beweging. Niet alleen hun brein gaat aan, maar hun hele persoon.
Net zoals deze zomer ook gebeurde bij de titel van mijn online programma: de Summer School voor Verwondering: juist door deze woorden haken mensen aan.
Onderschat dus nooit de kracht van woorden, want je creëert fans met je eigen woordenschat. Dat brengt me op nog zo'n sappig woord waar ik de hele dag van kan genieten. Er zit een magische saus overheen, die er rijkelijk vanaf druipt.
Tovervloed.