Plakkracht | Hoe kom je aan een verhaal met plakkracht?
13 maart 2024 
2 min. leestijd

Plakkracht | Hoe kom je aan een verhaal met plakkracht?

Een goed verhaal grijpt je bij de lurven. Het laat je niet meer los. De plakkracht is onweerstaanbaar.

"Wij mensen maken deel uit van de natuur. We zijn ervan afhankelijk voor onze zuurstof, ons voedsel, ons water, onze kleding - voor alles. We moeten een nieuwe relatie opbouwen met de natuur. En we moeten onze kinderen goed toerusten om de problemen die wij hebben gecreëerd op te lossen.“ 

Niet mijn woorden maar die van Jane Goodall, die als bioloog en natuurbeschermer wereldwijde bekendheid verwierf door haar werk met chimpansees.

Om haar waardevolle boodschap te verspreiden maakte zij op haar respectabele leeftijd de film Jane Goodall: Reasons for Hope.

Ze somt hierin niet op wat er allemaal misgaat, maar ze vertelt drie hoopvolle inspirerende verhalen. Die gaan over de kracht van het enorme menselijke intellect, de veerkracht van de natuur, de kracht en toewijding van jongeren, en de ontembare menselijke geest.

Jane Goodall past doelbewust verhalen toe om mensen te raken, zoals ze eens vertelde aan dagblad Trouw:

“Als ik een andersdenkende – zoals bijvoorbeeld een klimaatontkenner – tegenkom, zie ik het punt niet van diegene overladen met statistieken. Dat willen ze niet horen of ze vergeten het. Het heeft ook geen zin ze te vertellen dat ze slechte mensen zijn. Je wilt hun hart bereiken. Iemand zal alleen veranderen als dat van binnenuit gebeurt, niet als je hem pest. De weg naar eenieders hart bestaat uit verhalen."

Die aanbeveling om meer verhalen te delen, horen we vaker. En niet voor niets. Een boodschap, hoe belangrijk ook, onthouden mensen alleen als ze het voelen.

Een goed verhaal bevat ontroering, roept verwondering op of laat mensen glimlachen. Pas als het mensen van binnen raakt, komt de boodschap binnen. Dan springt er een vonk over tussen jou als schrijver en de lezer.

Zolang die vonk er niet is kun je eindeloos schrijven hoe enthousiast jij bent over je missie, aanbod of wat dan ook. Of over het gedrag dat mensen volgens jou dienen te veranderen.

Maar mensen komen niet in beweging na een stuk bomvol feiten of goedbedoelde tips.

Misschien denk je nu: interessant, maar hoe kóm ik dan aan die verhalen?

Of misschien heb je geen idee hoe je die verhalen op een goede manier opschrijft.

Eerlijk en puur.

Zonder overdreven gedoe dat je overal ziet op social media.

Dat begrijp ik. En daar wil ik je bij begeleiden.

Want als je eenmaal oog hebt voor deze verhalen, hoor en zie je ze ineens wel. Al die verhalen zijn er namelijk al.

Als je weet waar je eigenlijk op moet letten, herken je ze overal om je heen. Er gaat een knop om, waardoor je er zelfs steeds meer opmerkt.

De plakkracht van die verhalen is onweerstaanbaar, want ze blijven hangen in je geheugen. Niet voor niets heb ik mijn schrijfprogramma de naam Schrijven met Plakkracht gegeven.

Dus als je hier al lang op zit te wachten, dan is dit je kans :)

In dit programma leer je hoe je verhalen goed opschrijft.

  • Vol verwachtingen, zodat je lezer er lekker voor gaat zitten.
  • Drie-dimensionaal, zodat je lezer er als het ware om heen kan wandelen.
  • En met gevoel. Want je lezer denkt: heerlijk, dit wordt knotsgek/ spannend/ ontroerend/ geestig...

Bovenal ervaar je hoe je je eigen schrijfhobbels overwint. Want de mogelijkheden om plakkend te schrijven, die heb je al in huis. Nu nog de moed om het ook te doen.

Inmiddels nieuwsgierig naar dit programma?

Lees hier meer over Schrijven met Plakkracht.

Dit is voor jou als je iets wilt uitdragen dat tot nu toe te weinig opgepikt wordt. En zeker ook als je met veel meer plezier en effectiever wilt leren schrijven.

Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik geef je een antwoord met plakkracht :)



 



Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.