Vijf manieren om de inspiratie terug te vinden in je werk
18 augustus 2014 
2 min. leestijd

Vijf manieren om de inspiratie terug te vinden in je werk

Je schrijft je nota’s of artikelen altijd op dezelfde manier. De inhoud en de presentatie van je ideeën mogen wel wat frisser. Je opdrachtgever verlangt een spannender invalshoek. Maar hoe?

Je doet je taken naar behoren, maar soms... is de bevlogenheid weg. Dan mis je net dat vleugje inspiratie dat je werk echt laat sprankelen. Kortom: je vindt je werk zelf nog steeds leuk. Maar net zoals verliefdheid na enige tijd minder hevig wordt, is ook je aanpak sleets geraakt. 

Als je langere tijd hetzelfde werk doet, is het niet vreemd dat je de inspiratie mist.

De routine sluipt erin, de grootste uitdaging is weg. Hoe zorg je dat je die inspiratie weer terug krijgt en dat je dus weer meer zin krijgt in de uitvoering? Door je aanpak een kwartslag te draaien. Door de boel op te schudden. Of door nieuwe inspiratie van buiten te krijgen.  

Denk eens aan de volgende manieren om je werk weer interessant te maken.

1. Kies een andere vorm

Giet je werk eens in een andere vorm. Dat helpt je om je vertrouwde werkterrein met nieuwe ogen te bekijken. Stel dat je bijvoorbeeld nota's schrijft. Maak er eens een gebruiksaanwijzing van. Of giet je boodschap in de vorm van een songtekst. 

Of nog mooier: vertel je onderwerp aan iemand die er nog niets van af weet en beeld het uit met gebaren. 

Wees niet bang: je hoeft je werk niet in deze - op zijn minst ongebruikelijke - vorm af te leveren. Maar het feit dat je op een andere manier met je onderwerp bezig bent, helpt je wel om op nieuwe gedachten en ideeën te komen. 

Met die inzichten maak je die nota uiteindelijk veel beter en creatiever. (Een presentatie, nota, artikel, etc. in de vorm van een verhaal is trouwens altijd een goed idee!)

2. Regel een frisse blik

Als je zelf lang hetzelfde soort werk doet, zie je je eigen sleetse plekken in je werk niet meer. 

Wat helpt: haal er iemand van buiten bij. Zo’n persoon laat je weer met nieuwe ogen naar je werk kijken. Bij voorkeur is dat iemand die jouw werk niet kent en weinig voorkennis heeft. Bij deze friskijker vallen dingen in het oog die jij niet meer ziet. Profiteer daarvan!

3. Neem afstand

Afstand nemen van je werk levert wonderbaarlijke resultaten op. Dat kan heel simpel door je werk te laten rusten en een ommetje te maken (of elders een praatje te maken, te gaan sporten, mediteren, etc.). 

Neem een pauze als je het even niet meer weet. In deze korte onderbreking sta je jezelf even toe om blanco te zijn. Je neemt even de tijd om je geest vrij te laten ronddwalen. Ineens schiet je weer iets te binnen. Je bedenkt opeens dat een formulering beter kan. En je doet nieuwe energie op. 

Maar er is nog meer mogelijk. Verplaats je bijvoorbeeld eens in de toekomst: stel je voor hoe je werk er over een jaar uit ziet. Welke beelden komen er dan bij je op? Wat voor een gevoel geeft jou dat? 

Uit experimenten blijkt dat proefpersonen die zich in de toekomst verplaatsen, hun taak creatiever oplossen dan degenen die zich voorstelden hoe hun leven er morgen uit zou zien. Met een verre toekomstblik neem je meer afstand. Dat stimuleert je brein om abstracter en breder te denken.

4. Maak er een spel van

Finse planologen zijn blij als er weer sneeuw valt. Aan de hand van de sporen in de sneeuw kunnen ze namelijk onderzoeken welke routes mensen gebruiken en daar hun plannen vervolgens op aanpassen. Heerlijk werk! 

Wat kun jij onderzoeken in je werk? Wat kun je uitproberen of in een spelvorm gieten? Ook als je veel routinewerk hebt, kun je onderzoeken, spelen en ontdekkingen doen. 

Experimenteer met een andere aanpak.  Omdat je er 'losser' in zit, is het gemakkelijker om de creativiteit weer te laten stromen.

5. Regel variatie

Vrijwel elke taak kan interessant worden als je je taken als uitdagend beschouwt. 

Waar kun jij variatie in aanbrengen? En wat kun jij als een uitdaging formuleren? 






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.