Zeven manieren om kinderlijk creatief te zijn
22 mei 2011 
2 min. leestijd

Zeven manieren om kinderlijk creatief te zijn

Een kind bekeek aandachtig hoe een vrouw haar vingers ritmisch op en neer liet gaan op een ouderwetse typemachine. "Wat handig", zei het kind. "Dat is een tekstverwerker en een printer tegelijkertijd!" 

Kinderen kijken met geheel eigen ogen naar de wereld. Ze weten ons met hun observaties of vragen vaak te verrassen.

Zelf weten we heus wel dat speelsheid en verwondering ons veel te bieden hebben. Alleen al om met die kinderlijke ogen naar de wereld te kijken.

Jammer genoeg doen we er in het dagelijkse leven niet zoveel mee. Toch is het heerlijk om jezelf te gedragen als een kind en op die manier onbevangen en creatief in het leven te staan. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

1. Jaszak-schatten

Uit eigen ervaring weet ik dat de jaszakken van kinderen vaak volgepropt zitten met 'spullen'. Stukjes touw, snoeppapiertjes, een gevonden balletje en niet te vergeten enkele elastieken. Altijd handig om iets snel te maken of een speeltje te bedenken.

Vul ook je zakken met draagbare schatten. Je weet nooit wanneer je dolblij bent met een ballon of een fluitje.

2. Gekkigheid

Zorg dat er wat te lachen valt. Niets leuker dan samen giechelen. Kinderen weten dat uit zichzelf wel. Maar ook in een serieuzere werkomgeving kan humor tot geweldige resultaten leiden. Zorg daarom regelmatig voor iets grappigs of laat iets geks gebeuren.

Een organisatie hield laatst een stoelendans bij een brainstormsessie. Mensen die samen op één stoel wilden gaan zitten, moesten hun ideeën laten 'botsen' en samen nóg meer ideeën bedenken. Hilariteit natuurlijk.

3. Door je knieën

Kinderbroeken zitten altijd vol gaten bij de knievlakken. Niet zo gek, want kinderen spelen grotendeels op hun knieën. Ga ook eens op je knieën, bijvoorbeeld om de wereld van een andere kant te bekijken.

Omhoog kijken mag natuurlijk ook. Mijn zoon spendeerde eens een twee-uur-durende wandeling om de ideale plek voor een boomhut te ontdekken.

4. Speelkwartier

Balletjes, een klein puzzeltje of bellenblaas zorgen voor vrolijke afleiding. Ook op je werkplek is speelgoed fijn. Een rijtje dinky toys op kantoor levert zeker een aangenaam gesprekje op met nieuwe bezoekers.

Nog leuker: kinetisch speelzand (dat aan elkaar plakt) of lego om nieuwe plannetjes alvast vorm te geven.

5. Slingers

Waarom zou je alleen versiering ophangen als er een feestje is? Er zijn altijd wel redenen te bedenken om een kamer te versieren, of in ieder geval je notitieblok of andere persoonlijke spullen. Draag altijd iets bij je om te versieren: ballonnen, kleurtjes of confetti.

6. Lekkers

“De belangrijkste vraag van kinderen tot tien jaar is: wat is het toetje vandaag”, zei Brigitte Kaandorp ooit in een van haar cabaretprogramma's. Kinderen zullen nooit het toetje vergeten of verzuimen om snoep of koek te regelen bij een uitstapje.

Vrolijk fingerfood brengt mensen in een blije en ontvankelijke stemming, die de creativiteit verhoogt. Regel daarom kleurrijke snoepjes bij creatieve sessies. Trakteer alle vergaderdeelnemers op ijs. Regenboogwortels, gemixte noten en zontomaatjes mogen ook!

7. Wedstrijdjes

'Wie als eerste....' Kinderen dagen elkaar graag uit en maken een wedstrijdje van hun spel. Onderwijzers en ouders maken daar gebruik van: zij weten dat kinderen gemakkelijk tot meer actie aan te sporen zijn als er iets te winnen valt.

Doe dat ook voor of met je eigen team. Verzin niet 10 nieuwe aanbevelingen, maar 15 of 20 of 45...! Degene met de meeste ideeën krijgt een prijs.

Of daag jezelf uit en houd je eigen wedstrijdjes. Geef jezelf bijvoorbeeld als opdracht om niet van je fiets te stappen bij een rood verkeerslicht, maar net zo lang te vertragen totdat het licht op groen springt.

Wat doe jij om het kind in jou te laten spelen?






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.