Verrassen | Let op het piekmoment en het einde
15 juni 2020 
4 min. leestijd

Verrassen | Let op het piekmoment en het einde

Deze zomer blijven we voornamelijk dicht bij huis. Minder avontuurlijk? Het is maar hoe je het aanpakt. En hoe je het bijbehorende verhaal vertelt. Lees hier hoe je er een memorabele zomer van maakt.

Misschien ga je op vakantie (al dan niet in eigen land), misschien ga je voorlopig niet weg. 

Wat in ieder geval zeker is: voor de meesten van ons ziet de zomer er heel anders uit dan anders. Zonder festivals, zonder exotische bestemmingen, zonder kamp voor de kinderen.

Wordt het daardoor ook een futloze zomer?

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. De rust die we de afgelopen maanden al hebben ervaren, blijkt voor velen weldadig. Tegelijkertijd is er wel een verschil met andere zomers. De dagen rijgen zich al snel aaneen tot een grote blur zonder uitschieters. 

Wat je precies gedaan hebt, zul je je na afloop nauwelijks herinneren. Relaxt, ja. Maar verder? 

Wil je dat niet, dan kun je jezelf een zetje in de goede richting geven. Of liever gezegd, je brein. Met een iets andere invulling dan anders. En daarvoor heb ik een handige tip. Die tip is trouwens ook handig om daarmee het bijbehorende verhaal te vertellen. 

Want al vertellend geven we vorm aan onze herinneringen.


Eerst even een breinweetje.

Of het nu gaat over een vakantie, een feest of een lange zomer thuis: vooral de piekervaring én het afsluitende moment blijken bijzondere krachten te hebben voor ons brein. Ze hebben namelijk onbewust de potentie om de héle ervaring memorabel te maken. Dus niet alleen die piekmomenten, maar alles van het begin tot het einde. 

Er zijn dus maar twee piekmomenten nodig om de gehele gebeurtenis later te herinneren als een topervaring. Een vuurwerkshow is zo mooi als de meeslependste oooooh! en de allerlaatste spectaculaire lichtfontein.

Dit effect staat in de psychologie bekend als de peak-end-rule.

Het piekmoment (peak) is het meest emotionele moment van de ervaring en kan zowel positief als negatief geladen zijn. 

Denk aan een knallende ruzie, een onverwachte ontmoeting of een intens moment van verwondering (bijvoorbeeld over een prachtige sterrenhemel).

De tweede bepalende factor is de afsluiter (inderdaad, de end uit de formule).

Of het nu gaat om een etentje, een evenement of een vakantie, de afronding van die gebeurtenis is cruciaal voor de manier waarop je later aan het geheel terugdenkt. En het liefst is dat natuurlijk een bevredigend slot. 

Niets is zo frustrerend als een concert dat als een nachtkaars uitgaat. Of een film, waarvan de slotscène totaal niet klopt. 

Pretparken zijn zich hier extreem goed van bewust. Disneyland Parijs zorgt om 23.00 uur 's avonds voor een fantastische licht- en vuurwerkshow, waar mensen nog jarenlang over napraten. Deze klapper overtreft de herinneringen aan lange wachtrijen of attracties waarin je misschien misselijkmakende ervaringen opdeed.

In het verhaal over mijn vakantie zonder paspoort waren die emotionele uitschieters twee ontdekkingen: het moment dat ik plotseling mijn portemonnee miste en me realiseerde welke blunder ik begaan had. En het moment dat ik mijn tas weer terugzag, thuis aan de kapstok. 

Twee piek-emoties: de wasknijpers in ons brein om de rest van de vakantie-ervaring aan op te hangen. Het zijn beproefde psychologische effecten die je gemakkelijk naar je eigen hand kan zetten.

Zorg érgens in deze zomer voor een piekervaring. Hoe lang die ervaring feitelijk duurt, dat doet er voor ons brein niet toe. Heb je zo'n knallende ervaring beleefd en een geweldig slot gehad, dan zul je de hele periode achteraf als een bijzondere periode ervaren. Ook als de rest van de zomer saai voortkabbelde.

Creëer die piekmomenten zonodig zelf.

Geef deze zomer bijvoorbeeld een prachtige aftrap met een etentje op een bijzondere plek. 

Bedenk iets avontuurlijks, zoals het bezoeken van een nieuwe bijzondere locatie. Ga ‘s nachts naar de sterren kijken of zwemmen. Volg een uitdagende route. En eindig met een energieke knaller, zodat je ook een memorabele afsluiter beleeft. 

Je creëert daarmee je eigen wauw-momenten. Jouw verhaal van een gedenkwaardige eindeloze zomer.





Over de schrijver
Jij bent de creator van je eigen verhaal. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij als multitalent een popcornhoofd vol ideeën hebt en overal mogelijkheden ziet. Ik werk met mensen die zich niet langer klein willen houden, maar groter willen groeien. Persoonlijk en met je vak. Ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en niet te vergeten jouw missie. Jouw hogere doel, waarvoor jij het allemaal doet. Ik zie snel de rode draad en geef je helderheid. Ik help je om je verhaal te leven: van woorden naar daden. Dat doe ik door middel van coaching, online programma's en vaak ook met mijn eigen pen.