Verreweg de meeste ondernemers, leiders en trainers tuinen erin. Ze denken dat ze veel inhoudelijke documenten moeten produceren, overleggen voeren en mails versturen. Ze werken zich de tandjes, want dan zien anderen vanzelf hoe goed ze zijn in hun vak.
Ik heb zelf ook zo gedacht. Maar zo werkt het niet.... gelukkig 🙂
Als je mensen warm wil laten lopen voor je ideeën, je initiatieven en je idealen, moet je meer doen dan dagelijkse brandjes blussen, spreadsheets vullen en taken keurig afvinken.
Als vernieuwer en veranderaar moet je ook je verhaal vertellen.
Een missie tot leven wekken, dat vraagt om zichtbaar en hoorbaar zijn.
Om deelnemers te werven. Die belangrijke subsidie binnen te halen. Enthousiasme te wekken bij financiers, partners, collega’s of wie dan ook. Vroeg of laat heb je een website nodig, moet je je idee pitchen of een nota schrijven over je plan.
Denk niet dat het frivoliteiten zijn, die je ooit nog wel eens in orde maakt.
Je klanten, collega’s of deelnemers hebben dat verhaal keihard nodig.
Met een goed verhaal creëer je vertrouwen. Je brengt je visie over. En je werkt aan je onderlinge band met elkaar.
Dat noemen we verhaalvaardigheid. Want niets brengt zo'n goede band tot stand als een krachtig verhaal, gebaseerd op jouw persoonlijke ervaringen.
Je leest het goed: je eigen ervaringen.
Misschien voel je niet zo’n behoefte om in de schijnwerpers te staan. Het gaat immers om je idee, je initiatief of je missie, niet om jou. En al helemaal niet om al die verhalen over jezelf.
Toch heb je een krachtig verhaal nodig over je eigen drijfveren.
Dat verhaal presenteer je op je website, maar ook als onderdeel van het bidbook of andere documenten. Zonder overdreven poespas en heldendaden. Maar ook zonder te bescheiden te zijn.
Want jouw initiatief of missie staat of valt met jou als drijvende kracht, dus daar mag je het zeker over hebben. Mensen willen graag weten met wie ze in zee gaan.
Alles wordt bovendien eenvoudiger als je duidelijk weet wat je visie is en hoe je dat naar voren brengt.
Als je het mij vraagt, gaat dit verhaal je veel opleveren. Het bespaart je veel twijfel en tijd. Het geeft richting aan je communicatie, waardoor jouw ideeën, plannen of projecten ineens vleugels krijgen.
Je kunt wel wachten totdat de gebraden eend vanzelf voorbij vliegt, maar je kunt ‘m ook alvast zelf bereiden in de vorm van een krachtig Over-Mij-verhaal.
Daarom kun je nu meedoen met de training Knallen met je Over Mij-pagina.
Het is een online training die je op eigen tempo doorloopt. Ik heb nog twee plaatsjes vrij voor deelnemers die mijn persoonlijke feedback willen ontvangen.
Dus grijp deze kans als je voelt dat dit voor jou is. Dat doe je hier: Knallen met je Over Mij-pagina.
Als je andere plannen hebt: ook goed. Je mag het zelf weten!