Uitbesteden of toch maar zelf schrijven? Daar denk je wellicht over na als je als vernieuwer en koploper een tekst over jezelf nodig hebt voor een presentatie, pitch of andere gelegenheid over je innovatieve ideeën.
Beide mogelijkheden hebben hun voor- en nadelen. Ik heb niet het antwoordenboekje van de wiskundeles voor je paraat, maar ik kan je hier wel enkele overwegingen meegeven om deze knoop makkelijker door te hakken.
Als je zelf lekker en makkelijk schrijft, is het een goed idee om je verhaal zelf op papier te zetten.
Dat is bijvoorbeeld het verhaal over je baanbrekende idee als je een innovator of veranderaar bent. Daar zit vaak veel energie in. Zo'n verhaal kan een deel van zijn kracht verliezen als je dat door anderen laat verwoorden.
Zelf schrijven heeft als voordeel dat je je eigen woorden gebruik, waar jouw energie in zit. Dat maakt je tekst echt en authentiek. Iemand anders kan dat nooit op dezelfde manier bereiken.
Kun je best aardig schrijven, maar vind je het lastig om de juiste woorden te vinden of er een creatieve draai aan te geven?
Dan ligt uitbesteden voor de hand.
Bij beide mogelijkheden kun je trouwens hulp van professionele begeleiders inroepen. Ook als je het verhaal zelf schrijft dus.
Hulp en begeleiding helpen je om je eigen blinde vlekken op te sporen. Veel schrijvers vinden het lastig om de rode draad te herkennen in hun eigen verhaal. Of ze zien te veel rode draden en kunnen moeilijk kiezen.
Wat ik ook vaak zie: mensen hebben veel informatie nodig om op gang te komen. Het echte interessante verhaal staat pas verderop. Als je - net als ik - hiervan krullende tenen krijgt, dan is het eveneens handiger een andere professional in te roepen.
Deze persoon helpt je om te verhelderen en te ontwarren. Wat ben je aan het bevechten in de wereld? Wat staat er voor jou op het spel? Wat maakt jou daarin uniek?
Daar komen vaak super interessante antwoorden uitrollen.
Met dat verhaal kun jij de wereld in, bijvoorbeeld om een belangrijke sociale innovatie door te voeren.
Het doel is om tot een basisverhaal te komen, dat je op diverse manieren toepast. Dat kernverhaal draagt een belofte in zich en maakt energie los. Het is jouw ankerpunt om nog veel meer te vertellen, maar wel met een heldere rode draad.
Op jouw verhaal!