Plakkracht | Hoe vertel je je verhaal op een verpletterend goede manier?
16 augustus 2022 
3 min. leestijd

Plakkracht | Hoe vertel je je verhaal op een verpletterend goede manier?

Hoe vertel je nou je eigen verhaal op een verpletterend goede manier? Zo’n verhaal dat echt omver blaast en laat nagloeien?

Om daar meer zicht op de krijgen, doorzocht ik honderden profielteksten op LinkedIn. Ik bestudeerde minstens zoveel over-mij-pagina’s op websites. En ik bekeek profielen op andere social media.

Met maar één doel: taal met stopkracht opsporen. 

Want stopkracht leidt tot plakkracht.

Zo'n verhaal blijft hangen. Het gloeit na. En het zet mensen in beweging.  

Helaas weten veel mensen niet precies hoe ze hun verhaal goed kunnen vertellen zonder het gevoel dat ze een potje opscheppen. Of hoe ze er precies de kern uithalen.

"Ik heb altijd zo veel woorden nodig", zeggen ze bijvoorbeeld. "En het eind van het liedje is er nog steeds dat niemand mij snapt."

Die angst om niet begrepen te worden kan je enorm dwarszitten. 

Zonder dat begrip ontstaat er namelijk geen vertrouwen. En zonder vertrouwen krijg je niet voldoende klanten, inschrijvers op je training of meer bekendheid in je vak.

Op mijn strooptocht naar lichtende voorbeelden vond ik teksten vol resultaatgerichte teamplayers met aanstekelijk enthousiasme. 

Of adviseurs met een frisse blik en een bestuurlijke antenne, die het verschil maken.

Word jij daar warm of koud van? Ik niet.

En dat is precies het probleem: het raakt de lezer niet. 

De meeste teksten staan barstensvol clichés over impact, resultaten en verbinding. 

Wel zie ik een aantal schrijvers hun uiterste best doen om uit de vaagheid te stappen. Ze vertellen over hun aanbod en wat de resultaten dan zijn.

Maar jammer genoeg werkt dit al evenmin. Want daarmee bespelen ze het analytische brein, niet de emotionele laag daaronder.

Het analytische brein schiet snel in de afweer. Het signaleert allerlei bezwaren en kanttekeningen. Simpelweg omdat het brein toegerust is om zo min mogelijk kostbare energie te verspillen en daarom de zaken het liefst bij het oude laat.

Zo snurkt je lezer verder.

Hoe dan wel?

Mensen gaan in zee met mensen die ze sympathiek vinden. Wanneer jij je persoonlijkheid erin stopt, voelen mensen ogenblikkelijk een soort intimiteit. Er worden onzichtbare draadjes gespannen tussen jullie, waardoor er vertrouwen ontstaat.

Je bent dus onvervalst jezelf.

Alles wat naar verhaal smaakt, heeft bovendien een kauwgombalkleverige aantrekkingskracht op je lezers. Dan schakelt het brein over naar een diepere modus. 

Je herkent die modus vast wel als je 's avonds helemaal vastgezogen raakt aan het beeldscherp vanwege je favoriete serie, terwijl je al lang naar bed zou moeten.  Het is een soort betovering.

Als jij de creatieve vaardigheden leert, dan weet jij ook hoe jij aan die magische knoppen draait.


Want in teksten werkt het net zo. 

Stel je je eens even voor dat je anderen wilt inspireren om minder afleiding te zoeken op social media. Je vertelt bijvoorbeeld dat je je rot ergerde aan je eigen scrolgedrag op je telefoon. 

Op een dag besloot je om je mobiel weg te leggen in een andere kamer. Dat hielp geen fluit. 

Daarom legde je je telefoon een stuk verder weg. Niet zomaar een plek, maar bij je afvalcontainer. Waar het enorm stinkt.

Kijk, deze showstopper komt binnen. 

Want dit is wat er gebeurt:

  • Je ruikt bijna het meurende afval.
  • Je voelt en begrijpt het.
  • Je onthoudt het en vertelt het verder.

Kortom: een zintuiglijke beleving is onweerstaanbaar, ook al is het een minimaal stukje tekst. Je zit op dezelfde zintuiglijke golflengte. Je voelt een connectie met de schrijver.

Dus schrijf beeldend over jouw ervaringen, in jouw eigen plakkende woorden: onvervalst jezelf. Laat merken dat jij ooit in dezelfde schoenen stond. En dan volgt de rest vanzelf.

Ook leren hoe je dit doet?

In de training Schrijven met Plakkracht  leer je hoe je onweerstaanbaar lekker schrijft, zodat je lezers je tekst met smaak uitlezen en er ook nog iets mee doen.

  • Voor mensen zoals jij, die eindelijk begrepen willen worden met hun verhaal (want het kost je klanten)
  • Voor experts die geen zin hebben in een opschepperig verhaal, maar wel meer mensen willen bereiken
  • En voor schrijvers die verlangen naar plakkende teksten die jezers in actie zetten (zodat je eindelijk resultaten boekt).

>> Meld je nu aan voor Schrijven met Plakkracht

Ik zie je daar!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen. Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet. Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.