Hoe meer persoonlijkheid jij uitstraalt, hoe leuker het is om met jou in zee te gaan. Dus ga vooral dat verhaal uitdragen!
Jeroen Krabbé is op dit moment in Mexico op zoek naar het verhaal van de wereldberoemde kunstenaar Frida Kahlo.
Alles wat je in beeld brengt over Frida is een lust voor het oog.
Frida was namelijk een intrigerende personality met een opvallende verschijning. Ze droeg kleurrijke Mexicaanse kleding, kettingen met kralen uit de Mayacultuur, opvallende make-up, extra doorgetrokken wenkbrauwen en bloemenkransen in haar haar.
Ze deed dat doelbewust, zodat ze de aandacht afleidde van haar slechte gezondheid. Frida was namelijk ook zeer slecht ter been, leed veel pijn en had een hele reeks andere ernstige kwalen.
Met haar uitdossing schiep ze eigenlijk de vrouw die ze wilde zijn.
Kleurrijk.
Eigenzinnig.
En onafhankelijk.
Onder artiesten of atleten komt dat vaker voor. Ze creëren een personage, zodat het makkelijker is om superprestaties te leveren. Lady Gaga, David Bowie en Prince - om er maar een paar te noemen - waren vast niet zo excentriek als hun alter ego’s.
Menige bekende popmusicus, sportheld of filmster is voor huisgenoten behoorlijk introvert en ingetogen, maar laat in de schijnwerpers totaal iets anders zien. Dat maakt het makkelijker om in de rol te stappen, waarin ze hun prestaties leveren.
Heb jij ook een alter ego nodig, zodat mensen met jou in zee gaan?
Bijvoorbeeld bij het schrijven van je verhaal op je Over-Mij-pagina?
Als je een personality hebt of een eigenzinnige aanpak, helpt dat zeker om jou kleur te geven. Woorden helpen om dat de wereld in te brengen.
Schrijven is overdrijven.
Je doet er een schepje bovenop. Je stileert. Je maakt er een interessant verhaal van.
Je zorgt voor iets onderscheidends. En dat is best slim. Alles wat bekend is negeert het brein van je lezer, alles wat anders is krijgt de aandacht.
Maar een alter ego creëren? Nee, dat zeker niet.
De Over-Mij-pagina is jouw visitekaartje. Je stelt je voor, zodat de ander contact met jou kan zoeken.
Waarschijnlijk vind jij het net als ik belangrijk om vanuit een intrinsieke motivatie met klanten, partners of collega's te werken. Vanuit een visie en vanuit waarden. Niet vanuit een bedacht verleidingstrucje.
Onderscheidend, ja zeker! Maar vooral geloofwaardig en echt.