10 cruciale ingrediënten voor een intrigerend Hollywood-verhaal

Verhalen gebruiken? Zeker doen! Maar hoe? Kijk af bij de makers van grote Hollywood-films, die de kunst van storytelling tot in de puntjes beheersen.

1 Gebruik een verhalende opbouw

Je lezers hebben een heldere opbouw nodig om jou te kunnen volgen. Het liefst een verhalende opbouw, omdat we daarmee al 10.000-en jaren onze (leer)ervaringen doorgeven.

Bijna iedere Hollywood-film volgt daarmee een vaste structuur. Beproefde formats voor verhalen zijn de STER-formule en De Reis van de Held.


2 Roep een held in het leven

Helden zijn de hoofdrolspelers in je verhaal. Dit is een goede held:

  • Vaak beginnen ze als underdog. Ze hebben vaak een blinde vlek of streven de verkeerde doelen na (succes, macht, wraak)
  • Ze verzeilen in een conflict of lopen tegen obstakels aan
  • Uiteindelijk overwinnen ze hun grootste angsten

Aan het eind zijn ze veranderd: meer zichzelf geworden, waarachtiger, completer.

3 Creëer een eigen wereld 

Storytelling gaat over de manier waarop je mensen jouw wereld binnenleidt. Denk aan:

  • Eigen rituelen
  • Eigen taal (Lady Gaga: little monsters)
  • Eigen wetten

4 Werk toe naar één keerpunt 

Het hele verhaal moet toewerken naar één cruciaal moment. Het moment waarop de kansen keren. Deze wending leidt tot een transformatie: de held beleeft een levensveranderende ervaring of krijgt een helder inzicht.

Hoe je dit toepast:

Beschrijf hoe je eerst over iets dacht. Vertel daarna hoe je er nu over denkt.

Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly. - Chinese dichter en taoïstisch filosoof Zhuang Zi

5 Houd de aandacht vast 

Hoe langer je verhaal, hoe meer je moet doen om de aandacht vast te houden.

  • Stel vragen (en maak mensen bloednieuwsgierig naar het antwoord)
  • Vergroot het probleem uit
  • Werk met cliffhangers

6 Vertraag 

Voordat je de wending in je verhaal bereikt, vertraag je je tempo.

  • Maak je alinea’s langer
  • Geef meer details
  • Spin het drama uit

Laat ieder woord tellen en bouw de spanning op.

7 Maak het erger 

Je publiek wil dat een held slaagt in zijn of haar missie. Ze gunnen hem of haar het succes, de overwinning of de bruid. Maar… het moet niet al te makkelijk gaan.

Zonder tegenslag geen verhaal.

Wanneer je denkt dat je held met zijn rug tegen de muur staat, doe er dan als schrijver of verteller toch nog een schepje bovenop.

8 Begin midden in de actie 

Veel verhalen starten met een lange aanloop. Een gemiste kans!

Begin liever midden in met actie. Net als iedere James-Bond-film of andere actiefilm.

Of start met iets dat je publiek onmiddellijk intrigeert. Weef daarna de benodigde achtergrondinformatie door je verhaal heen.


9 Laat de held voor een hoger doel gaan 

De beste personages vechten voor iets groters dan zichzelf. Zelfs degenen die goede daden verrichten om er zelf beter van te worden, komen tot inkeer en vinden uiteindelijk een diepere betekenis in al hun inspanningen.

Liefde. Trouw. Doorzettingsvermogen.

Het bereiken van dat doel is pas de moeite waard als er iets op het spel staat. Laat je held daarom voor iets strijden!

10 Wees spaarzaam met cijfers 

Feiten en cijfers dragen bij aan een overtuigend verhaal. Maar in een verhaal is het al snel te veel van het goede: al die gegevens vormen een brij en voegen niets meer toe.

Pak liever het meest belangrijke cijfer of feit eruit en gebruik dat om je verhaal kracht bij te zetten.



Jouw eigen vraag over storytelling?

Heb je een eigen vraag over de toepassing van storytelling in jouw organisatie of bij jouw rol als leider? Neem (vrijblijvend) contact met me op voor een persoonlijk adviesgesprek. Dan luister ik wat er speelt en geef gericht advies.