Storytelling is een krachtig middel om innovatie te bevorderen, omdat je hiermee baanbrekende ideeën op een boeiende en begrijpelijke manier naar voren brengt. Bovendien inspireer je mensen met storytelling om nog meer vernieuwende ideeën te ontwikkelen.
5 manieren om storytelling in te zetten voor innovatie
Waarschijnlijk weet je wel dat storytelling een krachtig middel is om innovatie te bevorderen, omdat je hiermee baanbrekende ideeën op een boeiende en begrijpelijke manier naar voren brengt.
Maar… dat is pas het begin van het verhaal.
Want er is nog veel meer dat je als (sociaal) ondernemer, innovator of koploper doet met storytelling. Niet alleen achteraf, maar ook VOOR en TIJDENS.
1. Gebruik storytelling om te weten wat er speelt
Haal verhalen op onder je medewerkers, je klanten of andere mensen waar je het allemaal voor doet. Gebruik hun ervaringen om inzichten te krijgen in hun uitdagingen en behoeften.
Pas als je weet wat er speelt (ook onder de oppervlakte) kun je aan de slag met innoverende oplossingen.
2. Vertel verhalen om mensen te inspireren
Als innovator ben je vaak een visionair en kijk jij veel verder dan de mensen voor wie het idee bedoeld is. Maar je kunt niet lauwwarme informatie delen en verwachten dat mensen meteen zien wat jij voor je ziet. Je dient mensen ook te inspireren.
Vertel daarom verhalen om mensen anders te laten kijken en weer nieuwe perspectieven te zien.
3. Introduceer baanbrekende ideeën met storytelling
Baanbrekende ideeën zijn vaak complex. Maak het behapbaar met goede verhalen. Vertel hoe jouw gloednieuwe idee hun leven kan verbeteren en hun problemen kan oplossen, bijvoorbeeld met een innovatieverhaal.
4. Stimuleer samenwerking met storytelling
Breng belanghebbenden bij elkaar en deel verhalen. Geweldig inspirerend om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken, bijvoorbeeld om een sociale innovatie tot stand te brengen.
Geen verhalen achteraf dus, maar onderweg naar de nieuwe doorbraak.
5. Gebruik storytelling om te leren van fouten
Vertel hoe je fouten gebruikt als leermomenten en wat je daarvan geleerd hebt om je innovatieve idee te veranderen, aan te passen en te verbeteren.
Storytelling speelt een sleutelrol bij innovaties
Kortom, storytelling heeft vele belangrijke rollen bij het verspreiden van nieuwe innovatieve ideeën maar ook bij het bevorderen van het creatieve proces.
Als vernieuwer en koploper kun je niet zonder de kracht van verhalen, van het allereerste idee tot de verspreiding ervan.
Op jouw verhalen!
Nieuwsgierig naar meer?
Speciaal voor koplopers en sociaal ondernemers heb ik een nieuw mentorprogramma ontwikkeld met de naam Mission Possible. Daarbij begeleid ik je 1-op-1 bij het vormen van de hoofdboodschap en de onderliggende verhalen, zodat jij je doelen met je missie weet te bereiken.
>> Kijk hier of dit precies is wat jij zoekt: Mission Possible voor Koplopers.
Boek eerst een gesprek met mij om dit te onderzoeken. Dat vraagt een uurtje van je tijd; dat kan nooit kwaad, toch?
Op jouw bevlogen verhalen!