Hoe blijf je opvallen tussen alle teksten die AI-tools produceren?
24 maart 2023 
1 min. leestijd

Hoe blijf je opvallen tussen alle teksten die AI-tools produceren?

Hoe blijf je opvallen in die enorme zee aan informatie, verhalen, afbeeldingen, video's en andere vormen van online publicaties? Hoe onderscheid je je nog als schrijver in de onvoorstelbare informatie-overload, die ons overspoelt?

Onderzoeksjournalist Nina Schick voorspelt in haar boek Deepfakes, the coming Infopocalypse dat in 2026 maar liefst 90 procent van de teksten, filmpjes en andere ‘content' geproduceerd wordt via kunstmatige intelligentie. Niet alleen voor routinewerk, maar ook voor creatieve taken als het schrijven van speeches en blogs.

Ja, je leest het goed: 90 procent. Over slechts drie jaar...!

Als iemand nog twijfelde aan de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, dan heeft ChatGPT daar vermoedelijk een einde aan gemaakt. Sommigen spreken daarom over een nieuw iPhone-moment.

Dat moment met een 'daarvoor' en 'daarna'.

Juist omdat AI-tools niet meer te stoppen zijn, wordt het nóg belangrijker om op te vallen met een herkenbare stijl.

Om er bovenuit te steken is er iets nodig dat extreem voor de hand ligt.

Je dient je eigen stem te vinden. 

Jouw eigen manier van zeggen, jouw blik op de wereld, jouw Unique Story Point. Waarmee jij deelt wat jij te zeggen hebt,  omdat jij JIJ bent.

Want mensen zullen ook altijd waarde hechten aan een authentieke visie, oprecht inlevingsvermogen en inhoud met echte toegevoegde waarde. Vooral van mensen die ze persoonlijk kennen.

Dus: personality first. 

Presenteer jezelf in je teksten gerust aparter, uitgesprokener of eigenaardiger dan je op het eerste gezicht zou willen of denkt dat passend is. Je kunt ook zeggen: presenteer jezelf extra menselijk; vooral niet te glad.

Zodat je enorm opvalt, net als een fles met een handgeschreven wijnetiket in een schap vol standaardflessen.

Ver voor het AI-tijdperk was dat trouwens niet minder belangrijk. In de geweldige film Dead Poets Society zegt leraar John Keating het zo (kijk ook even dit fragment):

"Boys, you must strive to find your own voice. Because the longer you wait to begin, the less likely you are to find it at all. Thoreau said, "Most men lead lives of quiet desperation." Don't be resigned to that. Break out!"

Columns met Plakkracht

Wil je je eigen stem vinden en verder ontwikkelen, bijvoorbeeld in de vorm van columns?

Je hebt nu een kans om mee te doen aan mijn masterclass Columns met Plakkracht.

>> Kijk hier voor alle informatie.

ChatGPT of een andere AI-tool kan je daar zeker bij helpen, maar wel als jouw persoonlijke assistent. Jouw eigen stem voert de boventoon!






Over de schrijver
Alles wat ik doe draait om storytelling. Het is hoe ik denk, hoe ik schrijf en hoe ik de wereld zie. Storytelling is wat mij betreft een cruciale vaardigheid om mensen bij elkaar te brengen.Maar het is niet makkelijk om dat verhaal te verwoorden. Zeker niet als jij een visionair bent of een ideeënfontein en overal mogelijkheden ziet.Als coach en mentor werk ik met ondernemers met een missie, een bijzondere aanpak, heel veel kennis en/of ervaring. Samen met jou ga ik op zoek naar diepere drijfveren, kleurrijke dromen en jouw missie in de vorm van een verhaal.