Dat ene ding dat de meeste schrijvers vergeten, terwijl de marktkooplui in Marrakesh daar geen genoeg van krijgen. Want zij weten dat het werkt.
Je staat op zo’n luidruchtige en te warme markt in Marrakesh (of een ander populair toeristenoord). Overal geroezemoes, exotische kleuren en de geuren van ras el hanout, vermengd met uitlaatgassen.
Je oog valt op een glazen potje met een dekseltje, dat voorzien is van een mal glanzend kwastje.
Wat een grappig ding, denk je. En je wil alweer doorlopen om de rest van de souk te ontdekken.
Maar de eigenaar van de kraam heeft jouw ogen gevolgd.
Zonder aarzeling geeft hij je het potje in de handen. Hier, pak maar!
Terwijl jij het potje met het zachte kwastje door je handen laat glijden, hoor je jezelf naar de prijs vragen. Hij noemt zijn bedrag.
Die Marokkaanse dirhams krijg je niet zo snel omgerekend naar euro's, maar je weet dat je moet afdingen. Jij bent in control. Geroutineerd noem jij jouw prijs.
En ja, er gaat een stuk van de prijs af. Tevreden koop je het potje, dat de koopman zorgvuldig in pakpapier wikkelt.
Allemachtig, hij neemt de tijd en maakt er enorm veel werk van.
Alsof het om de toverlamp van Aladdin gaat.
Als je wegloopt dringt het ineens tot je door. Je beseft dat je omgerekend 15 euro hebt uitgegeven.
Voor een onnozel potje dat je niet eens nodig had.
Het gebeurde me ooit tijdens een vakantietripje naar Marokko. En ik vermoed dat je de situatie herkent. Want de meesten van ons zijn er wel eens grandioos ingetuind.
Je kunt het de marktkoopman misschien niet eens kwalijk nemen. Hij weet: 'zelf voelen' is al bijna kopen.
Als je eenmaal iets in je handen houdt, is het voor je brein bovendien heel moeilijk om er weer afstand van te doen. Gedragspsychologische onderzoeken bevestigen dat keer op keer.
Hoe stop je als schrijver je lezers iets in de handen?
Iets dat zo plakkend is, dat ze dat het liefst blijven vasthouden? En dat je lezers ook als zeer waardevol ervaren?
Door met jouw persoonlijke verbeeldingskracht te schrijven, zodat lezers het voelen, ruiken en voor zich zien.
Heus niet alles wat je schrijft hoeft een verhaal te zijn met huppeltaal, onverwachte wendingen en spannende haakjes. Maar beeldend schrijven, dat is wel een must als je mensen wilt enthousiasmeren en motiveren.
Ook als je een expert bent en het graag serieus houdt.
Want ook jij hebt waarschijnlijk iets te verkopen met je pen, al noem je het misschien niet zo.
- Meer aandacht voor je missie.
- Meer deelnemers voor je trainingen.
- Of je wilt meer potjes op het vuur, waarin je jouw expertise hoger opkookt.
Daarvoor heb ik een formule ontworpen. Die ziet er zo uit:
In het programma Schrijven met Plakkracht leer je alle vaardigheden om aantrekkelijke teksten te schrijven. In zintuiglijke taal, waarmee je mensen meesleept.
Eerst voelen en beleven, dan actie.
Ook op deze manier leren schrijven?
>> Meld je nu aan voor Schrijven met Plakkracht
Of kijk eerst rustig rond. Jij kiest en neemt het besluit!